Pred pár dňami vyšiel zaujímavý rozhovor s bývalým predsedom dozornej rady a energetickým expertom p. Hirmanom na tému rekonštrukcie ropovodu Adria. V tomto rozhovore sa pán Hirman vyjadril, že tá Adria vôbec nie je zlý nápad, môže pomôcť k diverzifikácii Slovenska a zvýšiť vplyv našej krajiny v rámci dodávok ropy smerom na Balkán.
Povedzme si niečo o ropovode Adria. Tento ropovod bol vybudovaný už v 70. rokoch 20. storočia ako diverzifikačná trasa pre vtedajšie Československo. Kapacita ropovod Adria z rafinérie v Százhalombatta do prečerpávacej stanice v Tupej predstavuje zhruba 3,5 mil. ton ropy ročne a po rekonštrukcii bude mať viac ako 6 mil. ton ropy ročne. Slovensko sa, bohužiaľ, o tento ropovod dlhodobo nezaujímalo a spoliehalo sa na rozdiel od Česka len na ropovod Družba. Česká republika sa v rámci svojej diverzifikačnej politiky rozhodla vybudovať ropovodné prepojenie IKL (Ingolstad-Kralupy-Litvínov), ktoré sa napája na ropovodný systém TAL (Transalpine pipeline). Okrem iného, Česká republika získala v roku 2012 aj 7% podiel v ropovode TAL.
Slovensko sa ešte stále spolieha na dodávky ropy len cez ropovod Družba. Je pre mňa prekvapujúci postoj spoločnosti Transpetrol k ropovodu Adria. Najprv sa boja, že Adria nahradí Družbu, a následne sa podieľajú na jej rekonštrukcii. Preto si položme základnú a dôležitú otázku: Čo je pre Slovensko skutočne dôležité? Diverzifikácia ropných trás od Ruska alebo ekonomické záujmy Rakúska (OMV) a Ruska (Transňeft)? Myslím si, že MH SR aj Transpetrol si ešte stalé neuvedomujú, že sa bavíme o reálne strategických záujmoch Slovenska.
Jednoznačným záujmom Slovenska je rekonštrukcia ropovodu Adria, čo v rámci procesu EIA uznala aj spoločnosť Transpetrol. Citujem: „Navrhovaná činnosť „Rekonštrukcia a zvýšenie prepravnej kapacity Adria na trase ropovodu PS4 Tupá – Maďarská republika“ predstavuje na slovenskej strane rekonštrukciu ropovodu Družba I. DN 400 spájajúceho PS 4 Tupá a ČS Százhalombattu v Maďarskej republike. Účelom rekonštrukcie ropovodu Družba I. je zabezpečenie plnohodnotnej alternatívnej dodávky ropy cez tento ropovod pre Slovenskú republiku aj rafinériu Slovnaft. Kapacita ropovodu bude zvýšená na 6 miliónov ton ročne, čo umožní pokryť všetky potreby, ktoré SR a jej občania potrebujú dnes, ale aj v budúcnosti. Medzištátny ropovod poskytne plnohodnotné krátko ale i dlhodobé zabezpečenie ropy pre SR z chorvátskeho morského pobrežia, pokiaľ by došlo k výpadku v dodávkach na hlavnej trase prostredníctvom ropovodu Družba. Tým sa ropná bezpečnosť SR zásadným spôsobom vyrieši, bez ohľadu na to, aká situácia v dodávkach ropy cez tradičnú trasu Družby v budúcnosti nastane. Ropovod bude mať možnosť aj reverzného chodu smerom zo SR do Maďarska, čo umožní prepravovať ropu aj pre rafinérie v Maďarsku, Chorvátsku, Bosne a Srbsku. Týmto ropovod získa silný regionálny význam pre Slovensko ako tranzitnú krajinu.“
A sme doma! Spoločnosť Transpetrol uznala, že rekonštrukciou Adria sa vyrieši diverzifikácia Slovenska.
Vážení zástancovia a podporovatelia projektu ropovodu Bratislava – Schwechat Pipeline, rekonštrukcia ropovodu Adria bude stáť Slovensko zhruba 6-8 mil. € a ostatné náklady bude znášať súkromný investor. Je to úplný protiklad k ropovdu BSP, kde Slovenská republika cez spoločnosť Transpetrol preinvestovala už viac ako 12,5 mil. € do výkupu pozemkov v Rakúsku aj keď stalá sa nevie kade bude ropovod viesť! Celkové náklady na rekonštrukciu ropovdu Adria predstavujú zhruba 65 mil. €. Výstavba ropovodu do Schwechatu podľa vyjadrení MH SR bude stáť od 110-150 mil. €, z ktorých Slovensko zaplatí viac ako 74% čo predstavuje zhruba 81,4 – 111 mil. €!
Preto sa pýtam čo je záujmom Slovenska? Vybudovať prístup rafinérii OMV k lacnej ruskej rope, alebo diverzifikovať Slovensko od závislosti na ruskej rope?
Ak vás tento blog zaujal, zahlasujte na vybrali.sme.sk: http://vybrali.sme.sk/c/Potrebujeme-vobec-ropovod-BratislavaSchwechat-Nie-nepotrebujeme/