reklama

Rozprávka o transparentnosti pre Novomešťanov

Kde bolo, tam bolo, bola jedna bratislavská mestská časť, ktorá sa hrdila, že má participatívny rozpočet a dávala sa za vzor iným mestám na Slovensku. Jedného dňa však prišiel zlý Dragun a rozprávky bolo koniec.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (10)

Takto nejako by sa mohlo začať moje písanie, ale teraz vážne. V bratislavskej mestskej časti Nové Mesto prebieha ďalší ročník prerozdeľovania financií z rozpočtu Novomešťanov tzv. formou participatívneho rozpočtu. Všetko vyzeralo super až do chvíle, kým som sa nezačal v tomto hlbšie „rýpať“. Prerozdeľovanie peňazí novomešťanov z participatívneho rozpočtu som si začal všímať minulý rok, keď sa podporilo niekoľko zaujímavých projektov a aj napriek tomu, že bol rok 2014 volebný, celý proces prebehol relatívne v kľude. Avšak tento rok je iný. O problematike participatívneho rozpočtu už písal aj známy novomestský aktivista Robo Puk. Jeho blog si vyslúžil nevídanú pozornosť, či už od ľudí z kancelárie novomestského participatívneho rozpočtu alebo rôznych obskúrnych postavičiek, ktoré sú hrdinské v internetových diskusiách, ale inak čušia ako voš pod chrastou a vedia útočiť len od chrbta.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Po prečítaní blogu Roba Puka som sa rozhodol, že vyskúšam transparentnosť novomestského participatívneho rozpočtu. V jeden krásny deň som si vytlačil 100 kusov hlasovacích lístkov, vypísal som ich a išiel hodiť do hlasovacích schránok v Novom Meste. Zo 100 hlasovacích lístkov som 18 hodil ako neplatné hlasovacie lístky a ďalších 82 som poctivo vypísal, zaškrtol a hodil som ich do schránok. Ako pomocníka pri vypĺňaní som mal telefónny zoznam a katasterportál.

Časť "mojich" hlasovacích lístkov pre participatívny rozpočet Nového Mesta
Časť "mojich" hlasovacích lístkov pre participatívny rozpočet Nového Mesta (zdroj: MD)

Možno sa teraz pýtate, čo som tým sledoval? Mojím cieľom bolo poukázať na to, že v Novom Meste beží už tretí ročník PR a stále má veľké množstvo nedostatkov a nedá sa v tejto forme nazvať transparentným.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Za finančné prostriedky môže hlasovať ktokoľvek bez trvalého pobytu v Novom Meste (neplatím tu dane, ale mám právo rozhodovať o využívaní verejných financií novomešťanov)

  2. Podivné hlasovanie. V tomto roku je rozdelené hlasovanie na tri formy: internetové, ktoré má váhu 10%, fyzické s váhou hlasu 40% a verejné zvažovanie projektov s váhou hlasu 50% (a verejné zvažovanie nie je ani tak verejné, ale v podstate 50% váhu hlasu majú predkladatelia projektov.)

  3. Minulý rok sa jeden z predkladateľov pokúsil o falšovanie hlasovania a kancelária participatívneho rozpočtu do dnešného dňa nevysvetlila a neprezradila, či predkladateľ a daný projekt dostali financie z participatívneho rozpočtu.

Slečna, ktorá robila na participatívnom rozpočte prezradila, že tu bol reálny "oj....ač"
Slečna, ktorá robila na participatívnom rozpočte prezradila, že tu bol reálny "oj....ač" (zdroj: MD)

To, že jeden z predkladateľov projektov z participatívneho rozpočtu falšoval hlasovanie, by sme sa ani nedozvedeli, pokiaľ by som sa nerozhodol úmyselne hodiť falošné hlasovacie lístky do hlasovacích krabíc. Niekoľkokrát som sa obrátil v rámci diskusie na facebooku na šéfa kancelárie participatívneho rozpočtu pána Bulka s otázkou, či projekt, ktorého navrhovateľ sa pokúšal falšovať hlasovacie lístky, dostal peniaze z participatívneho rozpočtu. Neuveríte, zachoval sa ako nechválne známy úradník a za 2 dni nebol schopný odpovedať áno či nie. Pokiaľ sa potvrdí, že niekto, kto sa pokúsil o podvod, získal peniaze z verejného rozpočtu a vedenie kancelárie participatívneho rozpočtu o tom neinformovalo poslancov, tak by sa novomestská samospráva mala rozlúčiť s OZ Utópia a robiť participatívny rozpočet vo svojej réžii.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Kancelária participatívneho rozpočtu neodpovedá na nepríjemné otázky!
Kancelária participatívneho rozpočtu neodpovedá na nepríjemné otázky! (zdroj: MD)
A neodpovedá ani na svojom FB!
A neodpovedá ani na svojom FB! (zdroj: MD)

Aby môj blog nebol len o hejtovaní, ale aj o poskytnutí konkrétneho riešenia, navrhujem, aby v roku 2017 participatívny rozpočet fungoval nasledovne:

  1. Aby Novomestské zastupiteľstvo prijalo VZN o participatívnom rozpočte podobne ako to je v Banskej Bystrici, kde majú štatút participatívneho rozpočtu.

  2. Aby o participatívnom rozpočte mohli rozhodovať len novomeštania, nakoľko ide o ich peniaze.

  3. Aby hlasovanie o PR bolo rozdelené na internetové a fyzické. Internetové hlasovanie by malo váhu 10% a fyzické 90% a internetového hlasovanie by som rozdelil na hlasovanie novomešťanov s váhou 90% a ostatné hlasy s váhou 10%.

  4. Financie z participatívneho rozpočtu rozdeliť medzi projekty, pokiaľ sa fyzického hlasovania zúčastní aspoň 10% obyvateľov Nového Mesta, čo predstavuje cca 3700 Novomešťanov. V prípade, ak by neprišlo aspoň 10% obyvateľov, tak by o rozdelení príspevkov rozhodovalo novomestské zastupiteľstvo. Je predsa v záujme predkladateľov, aby ich projekt z verejných zdrojov podporovalo čo najviac Novomešťanov.

Osobne som presvedčený, že hlasovať o projekte má len verejnosť a nie predkladatelia projektov medzi sebou. Je zvláštne, že váha hlasu verejnosti predstavuje LEN 50% a váha hlasov predkladateľov projektov v rámci „ich verejného zvažovania“ má tiež váhu 50%.

Som presvedčený, že pokiaľ novomestská radnica vychytá muchy, tak participatívny rozpočet bude veľmi obľúbený nástroj obyvateľov Nového Mesta, ako ovplyvniť život vo svojej mestskej časti. Aj keď je pre mňa nepochopiteľné, že sa nájdu aj poslanci, ktorí vyzývajú ľudí bez trvalého pobytu, aby sa zapájali do participatívneho rozpočtu a rozhodovali o peniazoch Novomešťanov.

Miroslav Dragun

Miroslav Dragun

Bloger 
  • Počet článkov:  61
  •  | 
  • Páči sa:  5x

Občiansky aktivista, ktorého osobnou aj profesionálnou prioritou je ochrana zdrojov pitnej vody. Voda je nositeľkou života, ale ľudia si stále naplno neuvedomujú jej dôležitosť pre náš život. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéBratislava

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu